dimarts, 12 de novembre de 2013

Els 10 principis heurístics de Nielsen

Les vuit regles Ben Schneiderman van ser la font d'inspiració per als principis heurístics tal i com es coneixen actualment. Jakob Nielsen va introduir conceptes nous, per a adaptar els principis d'usabilitat al món real, creant els 10 principis d'usabilitat que han tingut amplia difusió i popularitat:



  • Visibilitat de l’estat del sistema - El lloc web ha de mantenir sempre informa l’usuari del que està ocorrent i proporcionar-li una resposta en temps raonable.
    • Com s'aconsegueix? 
      • És molt important aportar informació sobre la posició de l'usuari en l'estructura: on és, on ha estat, on pot anar.
      • Especificant correctament els breadcrumbs o rutes que indiquen l'usuari on es troba en cada moment i qui és el camí que ha recorregut per a arribar al lloc on es troba.
      • Utilitzar algun tipus de barra de progrés o animació que permeti a l'usuari saber que el sistema està treballant amb la seva petició.
  •  Adequació entre el sistema i el món real – El lloc web ha d’utilitzar el llenguatge de l’usuari. La informació ha d’aparèixer en un ordre lògic i natural.
    • Com s'aconsegueix?
      • Utilitzar paraules, frases i conceptes que siguin familiars per als usuaris.
      • Per exemple, la icona un cistell de la compra s'identifica de manera natural amb el cistell de la compra del supermercat.
  •  Llibertat i control per part de l’usuari – L’usuari ha de poder abandonar l’estat en què es troba sense haver de mantenir un diàleg llarg amb l’aplicació. També ha de poder desfer o repetir una acció.
    •  Com s'aconsegueix?
      • Un bon exemple pot ser quan el sistema permet l'usuari canviar el color d'una roba o d'un moble
  • Consistència i estàndards – És convenient seguir convencions.
    •  Com s'aconsegueix?
      • Els usuaris no cal que sàpiguen que diferents paraules o accions signifiquen el mateix. Per exemple, anomenar un menú com "sabates" i en la subcategoria "calçat" no compleix el principi heurístic.
      • Tampoc el compleix col·locar el cercador a l'esquerra. L'usuari té la tendència de cercar-lo a la dreta. 
      • El menú principal ha d'aparèixer en el mateix lloc en totes les pàgines.
  •  Prevenció d’errors – És important prevenir errors mitjançant un disseny adequat. Els missatges d’error han d’incloure una confirmació abans d’executar les accions del correcció.
    •  Com s'aconsegueix?
      • Sempre és millor un bon disseny acurat que previngui els errors que no un bon missatge d'error.
      • S'ha de tenir especial cura a l'hora de dissenyar formularis. Informar l'usuari del format dels camps o la longitud de la contrasenya, evitarà els missatges d'error quan envia el formulari.
  • Reconeixement abans que record – Fer visibles objectes, accions i opcions perquè l’usuari calgui que recordi informació entre diferents sancions. Les instruccions d’ús han de ser fàcilment localitzables.
    •  Com s'aconsegueix?
      • Fent visibles per a l'usuari totes les opcions disponibles.
      • Un bon exemple pot ser poder navegar entre les diferents categories de productes d'una botiga virtual, sense perdre de vista la quantitat de productes de la cistella, que a més, es pot desplegar en qualsevol moment.
  •   Flexibilitat i eficiència en l’ús – Dreceres de teclat per a fer més ràpida la interacció dels usuaris experts. S’ha de permetre configurar accions freqüents amb dreceres de teclat.
    • Com s'aconsegueix?
      • Tenim un exemple en els formularis, que en el camp de país, s'escriu SP i apareix SPAIN. D'aquesta manera s'evita recórrer tota la llista manualment fins la "s".
  •  Disseny estètic i minimalista – Les pàgines no han de contenir informació innecessària.
    • Com s'aconsegueix?
      • Quantes vegades hem entrat a una pàgina amb tants d'objectes, icones, referències, colors, blocs de text... que no sabem ni on mirar. Possiblement hem sortit immediatament. És per tant, necessari que les pàgines incloguin només la informació rellevant per a l'usuari en el context de la navegació feta.
      • Si tenim molta informació en la pàgina d'inici, s'ha de destacar la informació rellevant de la que no ho és tant.
  • Ajuda els usuaris a reconèixer i diagnosticar els errors i recuperar-se’n – Els missatges d’error s’han d’expressar en un llenguatge comú i senzill que indiqui amb precisió el problema i suggereixi les possibles alternatives o solucions.
    • Com s'aconsegueix?
      • Evitant els codis numèric que no signifiquen res per al usuari.
      • Evitant les frases de tipus "error fatal"
      • Suggerint a l'usuari el què ha de fer per a corregir l'error
  • Ajuda i documentació – El lloc web s’ha de poder usar sense documentació. De totes maneres ha de disposar d’ajuda fàcilment localitzable.
Alguns autors després de Nielsen van aportar matisos sobre els principis, però les regles de Nielsen encara es consideren un bon punt de partida per a realitzar una avaluació heurística d'un lloc web.

Deniese Pierotti (2004) va afegir tres heurístics més als deu elaborats per Nielsen. A continuació, un enllaç dels heurístics de Deniese Pierotti per a Xerox Corporation (anglès):
www.stcsig.org/usability/topics/articles/he-checklist.html 

Per a més informació, pots consultar "L'avaluació heurística d'un lloc web" publicada en la wiki Racó Vermell 

Gràcies per opinar i compartir. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada